Sabtu, 5 Jun 2010

Hajah Edah binti Sheik Haji Umar bin Sheikh Abdullah Al-Bana'mah


Hajah Edah atau Maidah (“Mak Edah” panggilan yang saya gunakan semenjak kecil lagi) adalah anak kedua Sheik Haji Umar bin Abdullah Al-Bana’mah. Maidah seorang yang berwatak lemah lembut dan selalu bertutur dalam suara yang rendah. Semasa saya masih kecil, beliau selalu memangku saya dan kegemaran saya memegang\n sekumpal isi lembul yang tumbuh ditepi perut beliau. Saya masih ingat semasa kecil saya selalu terjatuh (kemudian baru tahu ianya disebabkan mata yang tak berapa terang – sebelum memakai kaca mata) dan selalu mendapat benjol dikepala. Maidah akan mengeluarkan kapor sireh dan memelitkannya ke benjol tersebut. Beliau seterusnya akan mengolong hujung rambut sehingga sebesar bola golf dan meniup gumpalan tersebut sebelum meletakkannya keatas benjol. Pernah satu hari, semasa saya sedang bercakap-cakap dengan Maidah, Rahim (Haji Rahim anak beliau yang bongsu) datang selepas bergunting rambut. Maidah terus mengambil sikat dan menyikat rambut si Rahim. Saya tanya kenapa rambut yang baru digunting ini mahu disikat. Maidah senyum saja, rupanya beliau hanya mahu memestikan yang guntingan tersebut kemas. Begitu lah keperihatinan nya kepada anak2 dan anak2 buah beliau.

Maidah pernah sakit tenat sehingga doctor menyatakan sudah tidak ada harapan tetapi dengan berkat usaha dan izin Allah, beliau telah sembuh dengan mengunakan perubatan tradisional (mengunakan akar2 dan daun2). Sejauh peringatan saya, Maidah terus mengalami gangguan kesihatan semenjak itu. Tetapi alhamdulillah, selepas itu beliau sempat menunaikan fardhu haji dan juga melihat cucu beliau yang pertama (Emilly). Maidah meninggal sekitar awal tahun 80an.

Saya masih ingat kali terakhir saya bertemu dengan Maidah. Hari tersebut adalah hari terakhir saya berada di Brunei Darussalam sebelum bertolak disebelah malam ke England kerana sesi pengajian akan bermula tidak lama lagi. Masa itu (sebelah pagi) beliau singgah dirumah bapa saya di Kampong Sungai Lampai dengan menaiki kerita yang dipandu oleh Haji Salim (anak Maidah yang kelima). Hati saya sungguh berat untuk memberitahu tahu yang saya akan terbang malam nanti. Tapi saya tak sampai hati kerana Maidah, bagi saya ialah sama dengan emak saya sendiri. “Maidah, aku belayar malam ani’. Maidah terus menangis dan berkta “Maidah sakit Nas. Ani tah saja kitani berjumpa, sebab umur Maidah inda lagi lama’. Maidah terus memeluk saya dengan sepuas-puasnya (air mata ini pun terus menitis sama seperti masa tersebut. Amat sukar bagi saya melupakan saat tersebut). Selepas itu beliau pun masuk kedalam kerita sambil melambai2 tangan sehingga lah kerita memasuki ke jalan besar dan hilang dari pandangan).

Kira2 dua minggu selepas itu, saya menerima berita dari Haji Abdul Jalil bahawa Maidah sudah kembali ke Rahmatullah. Jatuh rasanya jantung mendengar berita tersebut. Pada hujung minggu, kami adik beradik (Haji Jalil dan Hjh Siti Hani) telah mengadakan majlis bertahlil di Surau Brunei Hall di Paddington, Sabah.
Ketika saya pulang bercuti, Dayang (Hajah Mariam, anak kedua Maidah) menceritakan yang Maidah, selepas berjumpa dengan saya buat kali terakhir telah pergi ke kedai kasut di Bangunan PGGMB bersama Haji Salim dan membeli sepasang selipar dengan wang yang saya berikan sebagai kenang2an.

Pernah beberapa kali, saya terbangun di tengah malam kerana mimpi berjumpa dengan Maidah dimana sepertimana biasa beliau menyembut ku dengan senyuman yang sangat mani dan dengan penuk kasih sayang sama seperti setiap kali saya berjumpa dengan beliau semasa hayatnya. Saya sangat sayang Maidah. Selalunya selepas terbangun, saya akan menitiskan air mata tetapi apakan daya hanya doa dan bacaan yassin dapat disedahkan.

1 ulasan:

  1. Nota Tambahan: Maidah dilahirkan di Singapura dan berpindah bersama ayahanda dan bonda beliau sebelum Perang Jepun ke Pulau Labuan.

    BalasPadam