Isnin, 10 Mei 2010

Allahyarham Raidah binti Abdullah (Nenek Buang), Labuan

Mungkin sebilangan besar dari keluarga Al-Bana’mah tidak mempunyai kesempatan untuk mengenali beberapa ahli dari keluarga ini yang sudahpun kembali ke rahmatullah. Ini mungkin disebabkan oleh perbezaan umur atau kejauhan fisikal. Raidah bte Abdullah atau lebih dikenali dengan Nik Buang adalah adek kepada Haji Umar dan Haji Abu Bakar bin Abdullah. Semenjak muda lagi beliau menetap di Labuan. Semasa hayat beliau, beliau sangat dikenali di sekitar Bandar Labuan. Selain dari bersifat peramah, beliau mepunyai wajah yang agak cantik serta berkulit cerah tetapi dengan bentuk badan beliau yang agak ‘berisi’ dengan bentuk muka yang bulat membuat beliau mudah dikenali. Pernah satu hari, saya berbisik dengan sepupu saya Hajah Mariam bahawa ‘Giant’ nak masuk pintu. Aduh…rupanya bisikan tersebut terdengar olehnya. Beliau pun memekik ‘Apa???? Nanti kau aku bilang sama bapak engkau. Kau panggil aku giant!!!’ Itulah dia Nik Buang, tetapi sebenarnya dia adalah seorang yang penyayang, Oh yah… satu lagi yang best, beliau sangat pandai memasak!!! Pernah satu hari, beliau menjemput saya makan dirumah nya dan beliau menghidangkan masakan ikan asam pedas. Apa lagi habislah beberapa pinggan nasi.. setelah itu, dia pun tanyalah. “Jadi siapa lagi best masak, nenek sini kah atau nenek kat sana (maksudnya kakaknya Nek Yam (Mariam). Kerana sudah faham perangai Nik Buang, terpaksalah mempergunakan segala ilmu diplomasi yang ada “Yang sini sedap masak, yang sana pun sedap jugak’. Selepas itu beliau pun ketawa sepuas hati. [Oh yah, selepas dari rumah Nik Buang, saya kembali ke rumah Nek Yam …dan disambut dengan soalan yang sama, ‘Mana lagi sedap, masakan Nenek kah atau masakan Nek Buang?” Dah agak dah… dan jawapan saya pun sama lah juga.

Nik Buang meninggal dunia semasa saya masih menuntut di UK dan beliau dimakamkan di Perkububuran Kampung Gerisik yang tidak jauh dari Masjid Besar di Bandar Labuan. Beliau mempunyai beberapa orang anak yang kesemuanya menetap di Labuan, kecuali anak perempuannya yang berada di Kota Kinabalu, Sabah. Al-Fateha, kita doakan semoga roh nya dicucuri rahmat dan beliau ditempatkan bersama-sama orang-orang yang diredhai oleh Allah SWT.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan