Isnin, 17 Mei 2010

Riwayat Sheikh Abdullah Al-Bana'mah - Sumbangan Ustaz Shahrizal (Labuan)

Setiap hari apabila balik dari masjid..lebih kurang jam 9 mlm...'abg naik kejap' inilah kata-kata nenek apabila tahu saya balik dari masjid..'nek,ok nek' sapa saya pada nenek...'potong kuku nenek bang'...ya allah kata-kata ni lah yang sering terdengar di apabila sampai ke rumah.

Lepas tu saya akan duduk dengar cerita-cerita nenek..masyallah dia sering ceritakan tentang ayahnya allahyarham Sheikh Abdullah Al Bana'mah..nenek mula bercerita.

"Pernah satu ketika hari hujan lebat,abah nak pergi mana?. Ni lah panggilan nenek pada ayahnya..abah adalah panggilan Arab..juga boleh dipanggil 'Abi'(bapaku) atau 'Abuya'(bapa kesayanganku)...abah nak kemasjid dulu..abah terus jalan tanpa menoleh.."Maryam cepat hantar payung tu pada abah,cepat nanti basah abah kau tu"..kata-kata emaknya..nenek pun cepat hantar payung pada abahnya..menghampiri abahnya. Subhnallah..'baju abah tak basah' ini lah cerita tentang karamah Sheikh Abdullah Al-Bana'mah. Orang soleh sentiasa dibantu tuhan nek, kata saya pada nenek...nenek senyum..nenek cerita abahnya sering wirid lepas solat..kadang-kadang lama sangat wiridnya. Abahnya libatkan diri dengan dakwah kata nenek..'orang Yaman memang pentingkan dakwah,bahkan kedatangan islam dinusantara kita,berkat usaha orang-orang Yaman'..kata saya pada nenek...kata nenek lagi, abahnya sering pakai jubah putih,dan ada jubah berwarna gelap dilapiskan lagi...abah sering cakap yang sopan-sopan,dan sering tersenyum. Wah betapa bangganya nenek punyai abah yang soleh orangnya...insyallah kisah ini kita akan sambung lagi..mari kita mengenal wahai saudara ku watak orang soleh ini..Sheikh Abdullah Al-bana'mah...mari juga kita tiru dan contohi sifat orang soleh ini ..bukan hanya berbangga,tapi cuba untuk contohinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan